Viazanie šnúrok - prežitok alebo nutnosť?
- jemná motorika - motorika prstov a dlane, ohybnosť posledných článkov prstov
- koordinácia pohybov
- koordinácia oko - ruka
- priestorová orientácia - nad, pod, dnu, von, vpravo, vľavo
- sluchová pozornosť - dieťa vie vypočuť inštrukciu a následne s ňou pracovať
- sluchová pamäť - dieťa udrží v sluchovej pamäti slovnú inštrukciu a zapamätá si pracovný postup
- zraková pozornosť - dieťa zrakom vie postrehnúť všetky detaily
- zraková pamäť - dieťa je schopné si zapamätať, ako má vyzerať uzol na šnúrkach
- prepínanie - presmerovanie pozornosti - dieťa vie súbežne schopné vnímať sluchom inštrukciu a zrakom sledovať svoje prsty, šnúrky a zaväzovať ich
- pracovné návyky, vôľové vlastnosti - dieťa sa učí trpezlivosti, učí sa dokončiť začaté Pokiaľ hrubá a jemná motorika predškoláka nie sú na primeranej úrovni, dieťa má ruku v kŕči. Pohyb pri písaní nevychádza z končekov prstov, akoby mal, ale zo zápästia, v horšom prípade z lakťového či ramenného kĺbu. Tak viazne posun ruky po podložke. Dieťa písanie, kreslenie nebaví, nemá oň záujem, stagnuje. Kvôli čomu? Kvôli nerozvinutej motorike ruky. Aby to takto u vás nedopadlo, kúpte vášmu dieťaťu nejaké šnurovacie topánky a naučte ho viazať šnúrky.
Školská spôsobilosť
Reč: Dieťa pripravené na školu by malo mať dostatočnú slovnú zásobu a hovoriť čisto a zrozumiteľne. Malo by poznať: svoje celé meno, adresu, členov rodiny, dni v týždni, ročné obdobia, základné farby, geometrické tvary, pomenovať bežné zvieratá, rastliny, časti tela. Problémom často býva málo rozvinutá sluchová analýza - budúci školák by mal vedieť povedať, aké písmeno počuje na začiatku slova, aké na konci, vytlieskať slabiky a prípadne aj slovo vyhláskovať.
Sociálna zrelosť: Dieťa zrelé do školy sa nehanbí nadviazať kontakt s inými deťmi alebo dospelými.Vie sa samé prezuť, obliecť, umyť, chodí na toaletu samostatne. Nerobí mu problém ostať chvíľu bez rodiča - niektoré školy to testujú tak, že pri zápisoch deti od rodičov zoberú a nechajú ich samé pracovať v triede. Pri príchode vie pozdraviť, pri stolovaní sa nerozptyľuje hraním alebo rozprávaním, vie si po sebe upratať hračky a nemá problém hračky požičať. Vie sa sústrediť na jednu činnosť aspoň 20. minút a vie ju dokončiť. Vie rozoznať hru od povinnosti, vie spolupracovať.Dieťa by nemalo mať problém povedať svoje želania, prípadne starosti, ktoré ho trápia.
Jemná motorika: Takmer hotový školák by mal vedieť správne držať písacie potreby, napodobniť tvary písma, geometrické tvary a nakresliť kompletnú postavu človeka (s hlavou, krkom, rukami, nohami, bruchom). Mal by vedieť kresliť čiary, vlnovky osmičky. Vyfarbiť obrázky, strihať modelovať, navliekať korálky.
Hrubá motorika: Dieťa by nemalo mať problém ani s hrubou motorikou : vie skákať ( aj na jednej nohe), behať, preliezať, chytať a hádzať loptu, skákať cez švihadlo, robiť kotrmelce.
Orientácia: Dieťa pripravené na vstup do školy vie povedať, kde je vpravo, kde vľavo, kde hore, dole, ponad, popod, cez. Nezablúdi v mieste svojho bydliska, pozná pravú a ľavú ruku. Vie sa orientovať aj v čase ( dnes, včera, zajtra, ráno, obed, večera, bude, bolo...).
Počítanie: 6- ročné dieťa by malo vedieť počítať minimálne do 10, poznať číslice od 0 do 10 a vedieť ich priradiť k počtu. Rovnako by malo vedieť priradiť počet predmetov k číslu, rozlúštiť ľahké matematické hádanky. Vie rozlišovať čo je viac, čo menej, rozumieť pojmom veľa, málo, trochu, o jedno viac - menej a pod.
Chce sa učiť: V neposlednom rade by sa malo dieťa pripravené na vstup do školy rado učiť: chce vedieť viac, pýta sa rodičov na jednotlivé písmená, zaujíma sa o základné počty. Má v zásobe neustálu paľbu otázok typu : prečo? Rado dostáva nové úloh, rieši ich a vydrží ich riešiť až do konca.